El Museu d'Arqueologia de Catalunya-Empúries és un dels jaciments arqueològics més importants de Catalunya. Els grecs es van establir aquí a principi del s. VI aC i, més tard, els romans van iniciar la romanització de la península —al s. II aC— també des d'aquí i no només per les raons estratègiques que els brindava el golf, sinó també per la indubtable bellesa d'aquest enclavament. A les ruïnes d'Empúries es pot visitar la ciutat grega, la ciutat romana i el Museu d'Arqueologia.
Vista en primer terme del jaciment d’Empúries. Tot seguit es veu l’edifici que actualment alberga les dependències del Museu d’Arqueologia d’Empúries. Amb anterioritat va ser el monestir de Santa Maria de Gràcia, un convent de monjos servites. La fotografia de Josep Esquirol de l’any 1917 ens ofereix una panoràmica de com estava el jaciment: sobretot desconegut i gens treballat. Serà posteriorment que es faran els grans descobriments de la ciutat grega i la ciutat romana. Per tant, ofereix una visió interessant de la història que encara restava per conèixer i descobrir. La fotografia forma part del fons de l'Arxiu Històric de L'Escala.
Així va arribar el 19 de juliol. Jo acabava d’instal·lar-me a l’hotel del Gambo a la platja d’Empúries, amb el propòsit de passar-hi una part de l’estiu. A l’hotel, hi estiuejaven també la família Guarro, els Tizón, Manuel Rocamora, Lluís Font i potser altres persones que no recordo. A Cadaqués, el gran poeta Federico García Lorca passava temporada amb la família Dalí. En Bosch i Gimpera, catedràtic d’Història Antiga i rector de la Universitat de Barcelona, anava i venia sovint de Barcelona a les excavacions d’Empúries. Passava alguna estona a cal Gambo i a ell vaig confiar el primer missatge tranquil·litzador per als meus pares en esclatar el moviment subversiu i restar isolada a l’Escala. Tots els pensionistes del Gambo, així com milers i milers de pacífics ciutadans amants del mar i dels llocs bonics de la nostra Costa Brava, vivíem en plena mandra i folgança estiuenca amb el pensament egoistament allunyat de la política, quan ens va sorprendre el primer esclat de la guerra civil.
MEMÒRIES. DEL 1935 AL RETORN A CATALUNYA, d'Aurora Bertrana
Text divulgat al web mapaliterari.cat d'Espais Escrits. Xarxa del Patrimoni Literari Català
Ruinas de Empúries, Carrer Josep Puig i Cadafalch, s/n, La Escala, Provincia de Gerona 17130, España