El Menhir de la Dona Morta es troba al Coll de la Dona Morta, on s’hi pot arribar perfectament a peu des del corral de la Falgarona o des del pic del Moixer.
Es tracta d’un menhir de grans dimensions envoltat de grans llegendes que daten de l'Edat Mitjana. Segons la llegenda, abans de Dona Morta, el port es deia Collada del Cingle Gran.
Segons la llegenda, un grup de joves del Mas de la Borbolla, durant la matança del porc, parlaven sobre llegendes. I la Martina, una dona que vivía en aquell poblat, s’oposava totalment a aquelles teories, ja que creia que eren falses.
Un oncle de la Martina la va desafiar: va vendre un carner al mercat de Ceret i va apostar dues monedes d'or a que ella no s'atreviria, al mig de la nit, a plantar una agullada (pal que s'utilitzava per guiar els bous) al pas de la Collada del Cingle Gran ubicada a pocs minuts caminant del mas.
La Martina va acceptar el desafiament. Se'n va anar sola, malgrat les pors. Però resulta que no va tornar, i els habitants, preocupats, la van anar a buscar. La van trobar morta al pas. Van comprendre que ella havia col·locat per error l'agulló a la seva pròpia roba i estava morta de por, creient que estava sent retinguda pel Diable, que hauria volgut castigar-la per no creure en les llegendes.
17721, Maçanet de Cabrenys, Girona, Spain
Afegeix la teva valoració